Julia Veerling

tekening van een viool door leerling van Julia

Kate's viooldagboekje

Jul 16, 2019

6 juni: na een proefles bij Julia heeft Kate vandaag haar allereerste echte les. De viool is gehuurd, de muziekboekjes aangeschaft en ze heeft zin. Na de les wacht ik haar buiten op. Ze komt blij en met huiswerk naar buiten. We hebben het over oefenen gehad voordat Kate begon aan vioolles. Dat oefenen leuk is en soms misschien ook niet. Maar dat het wel heel belangrijk is omdat je het anders niet leert.

7 juni: Kate haalt vandaag wel 10 keer de viool uit de tas. Van echt oefenen komt het nog niet. In de avond voor het slapen gaan wel.

8 juni: we hebben afgesproken dat we ‘s ochtends voor school gaan oefenen. De wekker gaat een half uurtje eerder. Kate speelt het stukje dat ze op heeft gekregen een paar keer door en dan is de rek er een beetje uit. Ze wil nog even experimenteren.

9 jun: Kate gaat vandaag naar oma en de viool gaat mee. Ik merk dat Kate na 5-10 minuten geen goede concentratie meer heeft dus stoppen we. ’s Avonds speelt ze nog eens 10 minuten en dat werkt heel goed. Kate mag spelen als haar kleine zusje naar bed is en heeft zo alle aandacht voor zichzelf. Twee keer kort per dag oefenen is heel fijn. Zo blijft het leuk maar wordt er wel voldoende geoefend.

10 juni: s ochtends voor school doet Kate haar oefeningen. Het is een leuk en positief begin van de dag.

11 juni: vandaag gaat het goed. Kate heeft nieuw huiswerk en ze verteld mij wat de bedoeling is. Ze probeert tijdens het oefenen elk liedje tenminste eenmaal zonder foutjes te spelen.

12 juni: Kate is eigenwijs. Ze speelt de laatste noten van haar stukjes niet helemaal en let niet goed op de oefeningen. De laatste dagen hebben we haar wel gemotiveerd maar zijn we ook door gegaan met onze eigen dingen terwijl ze speelde. Nu pak ik of haar oma een stoel erbij en gaan ernaast zitten. Dat vindt ze heel fijn. Het is haar moment en we halen samen de foutjes eruit. Ze heeft er lol in.

13 juni: Vandaag had Kate haar eerste groepsles. Ze komt wederom blij naar buiten. Met nieuw huiswerk. Ze vond het samen spelen heel erg leuk en is vol energie.

14 juni: na het oefenen vraag ik of ik ook even mag. Dit tot grote hilariteit van Kate want eerlijk is eerlijk, ze heeft me allang ingehaald. Het is voor haar een bijzondere gewaarwording dat zij iets kan dat haar moeder niet kan.

20 juni: vandaag een nieuw woord geleerd, “ensemble”. Kate heeft vandaag les gehad en de stukjes geoefend die ze tijdens de voorstelling op zondag zal gaan laten horen. Ze heeft al geoefend met 3 andere meisjes met wie ze samen zal gaan spelen. Ze vindt het super spannend en vooral erg leuk.

23 juni: Kate heeft haar stukje gespeeld in bijzijn van familie en andere ouders en kinderen. Ze vond het fantastisch. Ik vond het ontroerend lief en mooi. Bij thuiskomst wil ze meteen weer oefenen.

27 juni: het oefenen gaat goed. Soms heeft Kate even geen zin. Dan herinner ik haar weer waar ze het voor doet. Als ze de viool heeft uitgepakt is de zin alweer terug. We blijven zorgen dat we niet te lang achter elkaar oefenen. Erbij blijven zitten is nog steeds een must. Het is echt een gezamenlijke inspanning.

28 juni: We zijn naar een jeugdorkest met jonge strijkers gaan kijken. Daar werd ze door geïnspireerd. “Dat wil ik ook” zei ze na afloop.

4 juli: vandaag heeft Kate tijdens de les voor het eerst met vingers erbij gespeeld. Ze kan het begin van “Altijd is kortjakje ziek” en “Vader Jacob” spelen. Een echt liedje. Ze is erg trots. Bij thuiskomst wil ze meteen oefenen. Zo fijn om te zien wat een plezier haar nieuwe vaardigheid haar geeft.

5 juli: Kate heeft nu meer liedjes als huiswerk en dat betekent meer oefenen. Omdat ze nu met vingers erbij speelt is ze niet te stoppen vanavond. Ze speelt een uur en ik heb haar uiteindelijk moeten zeggen dat het nu genoeg is. De buren zijn er ook nog ☺.