Julia Veerling

Studeren

Gek hè die term studeren, zelfs voor de jongste leerlingen. En toch is dat, als het goed is, wat ze dagelijks doen. En wat is dat een voordeel voor de rest van hun lerende leven.
Vanaf het eerste stukje wat ze opkrijgen leren ze de muziek te analyseren en uit het hoofd te leren. Ze leren fraseren en een muzikaal verhaal te vertellen. Via het zingen komt er steeds meer gevoel bij. Echt mooi gevoel voor timing komt zelden voor bij kinderen, maar kan gestimuleerd worden door het beluisteren van bijzondere opnamen en door veel te zingen en te dansen. Live concerten bijwonen is natuurlijk het beste wat je kunt doen.
Toonladder-studie wordt rustig opgebouwd.
Ze leren via voor- en naspelen steeds handiger te worden in het vinden van melodieën en het nadoen van violistische bewegingen.
Theorie wordt opgebouwd ter ondersteuning van het begrip van muziek: Van blad zingen, ritmes tikken, intervallen benoemen en algemene muziekvorming. Ook leren ze de piano goed kennen om zo te snappen hoe het zit met afstanden tussen noten.

Opbouw van het studeren

Beginners pakken hun viool vaak uit omdat ze er zo vol van zijn. Dat is dan nog genoeg.
Dan op een gegeven moment zijn ze er klaar voor om al echt huiswerk mee te krijgen. Dat is dan meestal een stukje, wat ze dagelijks 3 x doorspelen. Een kwestie van 5 minuten om de gewoonte erin te laten slijten. Belangrijk dat de eerste ervaring van het dagelijks oefenen fijn is en niet een berg waar ze tegenop kijken.

Tijdstip
Het wordt langzamerhand steeds iets meer. Tot we zijn waar we voorlopig blijven; een half uur per dag.
Wát een voordeel als ze dat ’s morgens doen. De rest van de dag hoeven ze er niet meer aan te denken, ze beginnen de dag met iets rustigs en de hersenen worden geactiveerd. Ouders die dit ochtendritueel bereid zijn te begeleiden hebben er zelf ook grote voordelen van.
Belangrijk dat ouders zich er bewust van zijn, dat elk stapje erin moet slijten, als ze iets kunnen, moeten ze dat een week lang doen, zodat we de week daarna door kunnen. Op elk niveau kan het goed klinken als kinderen gestimuleerd worden te luisteren wat ze doen en van binnen mee te zingen.

Hoe vaak en hoe lang studeren
Vanaf het moment dat kinderen drie kwartier les hebben, studeren ze ook drie kwartier. En zo ook met een uur les.
Gaandeweg leren ze studeer-manieren voor allerlei technische moeilijkheden. Het blijft echter belangrijk de stukken drie keer per dag door te spelen/ door te nemen. Langzaam studeren is en blijft altijd belangrijk en de metronoom (een mechanische) is onze beste vriend.

Rol van de ouders
Belangrijkste rol van de ouder is het viool-studeren tot iets fijns te maken en niet iets waardoor je andere leuke bezigheden altijd moet onderbreken. Complimenten geven en laten merken dat je ervan geniet, werkt beter dan welke kritische tips dan ook (‘wow, die noot klonk mooi!’ …welk kind zal dan niet proberen élke noot zo mooi te maken…). Laat je kind het stukje uitspelen en zeg dan eerst wat je er goed aan vond, daarna een aandachtspunt. Niet onderbreken dus en het kind naar zichzelf leren luisteren.
Hoe je als ouder tegenover muziek en het plezier en de discipline van het dagelijks ermee bezig zijn staat, is van groot belang. Wil een kind het volhouden zal er een goede voedingsbodem moeten zijn.

‘If children hear fine music from the day of their birth and learn to play it themselves, they will develop sensitivity, discipline, endurance and a noble heart’.

Shinichi Suzuki