Julia Veerling

Julia Veerling geeft al meer dan 25 jaar les aan kinderen vanaf 4 jaar tot conservatorium niveau. Haar methode van lesgeven past zij aan, aan de leeftijd en specifieke bijzonderheden van elke individuele leerling. Voor de allerkleinsten hanteert zij een speciale methode, die gebaseerd is op de korte concentratie mogelijkheid van jonge kinderen en de noodzaak om spelenderwijs te leren.
Techniek, muzikaliteit, lichamelijke balans en muziektheorie bouwt zij gaandeweg stap voor stap op, zodat de leerlingen zich een zeer grondig systeem van vioolspelen eigen maken.
De leerlingen spelen afhankelijk van niveau en ontwikkeling 2 tot 6 keer per jaar op een leerlingen uitvoering. Op deze concerten heerst een ontspannen, gezellige sfeer, waardoor de leerlingen onder ideale omstandigheden leren op te treden.

Een goede band tussen leraar en leerling is belangrijk.
Vanaf het begin moet het goed klikken met het kind, maar ook met de ouders. De discipline die wordt verwacht voor de lessen is zeker niet voor iedereen weggelegd. Als een kind de oren van z'n ouders afzeurt om vioolles, is het een goed moment om daar op in te gaan; leeftijden variëren tussen 4 jaar en 't liefst niet ouder dan 7 jaar.

Vanaf de puberteit is het naast de wekelijkse lessen van belang dat kinderen ook een groepsgevoel hebben binnen hun muzikale leven; orkesten zoals Jonge Strijkers Amsterdam en de Strijkersgroepen van de Amstelveense Muziekschool zijn dan goede opties. Ook in het Kennemer Jeugd orkest en de orkesten van de Muziekschool Amsterdam hebben de kinderen het heel leuk samen. En wat is er fijner dan samen mooie muziek maken, een aanzet voor de rest van het muzikale leven.

Studeren

Gek hè die term studeren, zelfs voor de kleinste leerlingen. En toch is dat, als het goed is, wat ze dagelijks doen. En wat een voordeel voor de rest van hun lerende leven, dat ze dat nu al meekrijgen. Vanaf het eerste stukje wat ze opkrijgen leren ze de muziek te analyseren en uit het hoofd te leren. Bewegingen worden op de handigste manier ingestudeerd. Ze leren muziek van blad te zingen, ritmes te klappen, zinnen te maken en een boeiend verhaal te vertellen. Via het zingen komt er steeds meer muzikaal gevoel bij, echt mooi gevoel voor timing komt zelden voor bij kinderen, maar kan gestimuleerd worden via het beluisteren van bijzondere opnamen en door veel te zingen en te dansen.

Opbouw van het studeren
Beginners pakken hun viool vaak uit omdat ze er zo vol van zijn. Dat is dan nog genoeg.
Dan op een gegeven moment zijn ze er klaar voor om al echt huiswerk mee te krijgen. Dat is dan meestal een stukje, wat ze dagelijks 3 x doorspelen. Een kwestie van 5 minuten om de gewoonte erin te laten slijten. Belangrijk dat de eerste ervaring van het dagelijks oefenen fijn is en niet een berg waar ze tegenop kijken.

Tijdstip
Het wordt langzamerhand steeds iets meer. Tot we zijn waar we voorlopig blijven; een half uur per dag.
Wát een voordeel als ze dat ’s morgens doen. De rest van de dag hoeven ze er niet meer aan te denken, ze beginnen de dag met iets rustigs en de hersenen worden geactiveerd. Ouders die dit ochtendritueel bereid zijn te begeleiden hebben er zelf ook grote voordelen van.
Belangrijk dat ouders zich er bewust van zijn, dat elk stapje in moet slijten, als ze iets kunnen, moeten ze dat een week lang doen, zodat we de week daarna door kunnen. Op elk niveau kan het goed klinken als kinderen gestimuleerd worden te luisteren wat ze doen en van binnen mee te zingen.

Hoe vaak en hoe lang studeren
Vanaf het moment dat kinderen drie kwartier les hebben, studeren ze ook drie kwartier. En zo ook met een uur les.
Gaandeweg leren ze studeer-manieren voor allerlei technische moeilijkheden. Het blijft echter belangrijk de stukken drie keer per dag door te spelen/ door te nemen. Langzaam studeren is en blijft altijd belangrijk.

Rol van de ouders
Hoe je als ouder tegenover muziek en het plezier en de discipline van het dagelijks ermee bezig zijn staat, is van groot belang. Wil een kind het volhouden zal er een goede voedingsbodem moeten zijn.

Viool huren
De meeste leerlingen huren een viool. Een goed klinkende en verzorgde viool is van belang, zodat een kind vanaf het begin een mooie klank leert te maken. Vioolbouwers Maas/Achttienribbe zitten op een paar meter afstand in de Hemonystraat. Verder Medea in Oost, Ronald de Jong in de Jordaan en Résonance in de Pijp.

Voor meer informatie over de lessen kunt u telefonisch of per e-mail contact opnemen.

Interieur Maas & Achttienribbe

Every second we live is a new and unique moment for the universe, a moment that never was before and will never be again.
And what do we teach children in school? We teach them that 2 and 2 make 4 and that Paris is the capital of France.
When will we teach them, 'Do you know what you are'?
You are a marvel. You are unique. In all the world there is no other child exactly like you.
In the millions of years that have passed there has never been another child like you.
And look at your body what a wonder it is!
Your legs, your arms, your cunning fingers, the way you move!
You may become a Shakespeare, a Michelangelo, a Beethoven.
You have the capacity for anything.
You are a marvel.
And when you grow up, can you then harm another who is like you, a marvel.
You must cherish one another.
You must work.
We all must, to make this world worthy of children.

Pablo Casals

Julia Veerling

Als kind had ze les van Lucy van Daal, Lia de Hoog en Coosje Wijzenbeek. Zij voltooide haar studie in 1990 bij Davina van Wely op het Amsterdams Conservatorium. Daarna studeerde ze bij Keiko Wataya en volgde ze masterclasses bij Ruggiero Ricci, Ivry Gitlis en Igor Oistrakh.
Haar passie voor lesgeven openbaarde zich al vroeg en dus bouwde ze al tijdens haar opleiding een bloeiende lespraktijk op. Julia is getrouwd met de violist Jeroen de Groot. Samen hebben ze twee kinderen.

'If children hear fine music from the day of their birth and learn to play it themselves, they will develop sensitivity, discipline, endurance and a noble heart'.

Shinichi Suzuki